SL köper in nya tåg till Roslagsbanan

Stadler har fått uppdraget att tillverka 22 tåg som ska trafikera Roslagsbanan. Vagnarna ska utformas för att möta resenärernas behov av komfort, tillgänglighet och snabb av- och påstigning. Vagnarna kostar drygt 2 miljarder kronor.

Trafiknämnden i Stockholm läns landsting har idag, den 23 augusti, utsett Stadler till vinnande anbudsgivare i upphandlingen av nya fordon, modell X15P, till Roslagsbanan.

– Nordostkommunerna i Stockholm växer kraftigt. Satsningen på nya tåg är helt nödvändig för att vi i framtiden ska kunna köra tätare trafik på banan, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef på trafikförvaltning och vd för AB SL. Vi har haft bra konkurrens i upphandlingen och är nöjda med resultatet. Stadler har lämnat det bästa anbudet utifrån pris och kvalitet.

Kraven har varit driftsäkra vagnar med bra tillgänglighet och en väl genomtänkt utformning. Tågen kommer vara tystare, ge plats för fler resenärer och vara snabbare än dagens tåg på Roslagsbanan.

– Stor vikt kommer att läggas på att göra vagnarna tillgängliga för alla. Även resenärer med funktionsnedsättning ska ha lätt att kliva ombord de nya vagnarna och det kommer finnas fler platser för barnvagnar och rullatorer, berättar Caroline Ottosson.

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. Första leveransen är planerad till 2020 och trafikstarten sker 2021. När vagnarna är levererade kommer de tillsammans med pågående dubbelspårsutbyggnader och upprustning av Roslagsbanan göra det möjligt att utöka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan. Det ingår även en option på ytterligare 45 tåg (135 vagnar).

Fakta: Om upphandlingen

Värdet på investeringen är ungefär 2 miljarder kronor
Vinnande anbudsgivare: Stadler
Övriga anbudsgivare som inkommit med anbud: Bombardier Transportation, Vossloh, CAF och PESA
Det mest fördelaktiga anbudet avgörs efter en viktning av pris och kvalitet.

Fakta: Om tågen X15P

Antal tåg: 22 stycken (66 vagnar, ett tåg består av tre sammansatta vagnar)
Option på ytterligare tåg: 45 (135 vagnar)
Längd: 60 meter (fullängdståg består av två ihopkopplade tåg som blir 120 meter långa)
Antal dörrpar: 12
Antal passagerare per tåg: 150 sittande och cirka 150 stående passagerare
Max tillåtna hastighet: 100 km/h.

Tillbaka till nyhetslistan kollektivtrafik