Nya och fler spårvagnar till Stockholm

I slutet på oktober trafiksatte SL den första nytillverkade spårvagnen av modell A35 på flera år på Tvärbanan. Trafikförvaltningen i Region Stockholm har i ett första skede beställt 10 vagnar i vad som är den andra större leveransen av A35. Och fler vagnar blir det.

Fotograf: Mikael Ullén

Trafikförvaltningen satsar drygt 5 miljarder kronor på att bygga ut Tvärbanans Kistagren som får åtta kilometer dubbelspår, 10 nya hållplatser, ny vagnhall i Rissne och 20 nya spårvagnar.

Beprövad vagnstyp

A35, som tillverkas av spanska CAF, har gått i trafik på Tvärbanan sedan 2013 och på Spårväg City sedan 2017. Spårvagnarna ger bekväma och tillgänglighetsanpassade resor. Eftersom samma vagnstyp används på flera banor anpassade för spårvagnstypen skapar det möjlighet att sprida vagnarna efter behov. Det finns också tekniska fördelar med att välja A35 då depåer, underhållshantering och reservdelar redan är anpassade till spårvagnstypen.

Behövs på Tvärbanan

Nu går den första av tio nya spårvagnar i trafik på Tvärbanan. Resten ska levereras innan sommaren 2020 och ska förstärka trafiken på nuvarande Solnagrenen samt trafikera Kistagrenen fram till Bromma flygplats vid den planerade trafikstarten i slutet av 2020. Trafikförvaltningen planerar att beställa ytterligare tio vagnar, som ska gå i trafik när Kistagrenen öppnar till Ursvik och Helenelund.

Åtta stycken vagnar till Spårväg City

Vagnarna som kör på linjen mellan Waldemarsudde och T-Centralen byts under 2020 ut mot åtta stycken extrautrustade A35-vagnar, som kallas A35B. I dag finns sex stycken inhyrda spårvagnar (A34) och två inlånade vagnar (A35) från Tvärbanan. Dessa behövs för att klara av dagens turtäthet, som utökades när linje 7 förlängdes till T-Centralen.

Tillbaka till nyhetslistan tvärbanan till kista och helenelund