Projektets tidslinje
Detta gör vi
Region Stockholm bygger ut Tvärbanans Kistagren från Norra Ulvsunda via Bromma flygplats, Kista och vidare till Helenelund.
Syfte
Med Kistagrenen knyts arbetsplatser i norr med bostadsområden i söder ihop. Resenärer i Stockholm ges en möjlighet till spårbunden kollektivtrafik till och från Bromma flygplats och Kistamässan. Kistagrenen ger möjlighet till smarta byten till tunnelbana, pendeltåg och bussar.
Vem påverkas och tidplan
Alla som bor i närområdet kommer i någon mån att påverkas under byggtiden. Tvärbanan byggs ut i etapper. Vi planerar för trafikstart på sträckan Norra Ulvsunda till Bromma flygplats år 2020. Sträckorna Ursvik och Helenelund börjar trafikeras våren 2022 respektive 2023.
Nyheter
Nu är Tvärbanans Solnagren och Kistagren ihopkopplade
Sommarens trafikavstängning mellan Alvik och Solna är klar och den 1 augusti är det åter möjligt att resa från stationerna Karlsbodavägen och Norra Ulvsunda.
Gülermak tilldelas entreprenadkontrakt för utbyggnad av Tvärbanan
Trafikförvaltningen i Region Stockholm har tilldelat det turkiska företaget Gülermak entreprenadkontrakt för utbyggnad av Tvärbanan från Bromma flygplats till Helenelund.
Nu är Kistagrenens första teknikbyggnad med konst på plats vid Bromma Blocks
I dag levererades de första väggarna till fasaden på teknikbyggnaden vid Bromma Blocks för montering. Det är den första teknikbyggnaden av nio med konst längs Tvärbanans Kistagren.
Klart för byggstart
Det är trafikförvaltningen inom Region Stockholm som ansvarar för utbyggnaden. Arbetet sker i nära samarbete med Stockholms stad, Sundbybergs stad och Sollentuna kommun. Vi började bygga under våren 2018.
Kistagrenens linjesträckning
Kistagrenen är åtta kilometer lång och stannar på sin väg mellan Ulvsunda och Helenelund vid tio nya hållplatser och passerar genom tre kommuner; Stockholm, Sundbyberg och Sollentuna.
Resandet med Kistagrenen förväntas bli stort eftersom några av Stockholmsregionens mest betydelsefulla utvecklingsområden, både vad gäller arbetsplatser och bostäder, ligger längs med sträckan.
En resa från Ulvsunda till Helenelund beräknas ta cirka 23 minuter.
Tusentals bostäder planeras längs Kistagrenen
Tillväxt sker där det finns infrastruktur. Längs Kistagrenen har det planerats in 16 700 nya bostäder i områdena kring Solvalla, Rissne, Ursvik, Kista och Ärvinge.
Bromma Blocks och Bromma flygplats
Kistagrenen går efter hållplats Norra Ulvsunda över Ulvsundavägen på en egen bro och stannar vid en hållplats mellan galleriorna i Bromma Blocks. Efter nedfarten till handelsområdet fortsätter den på mark fram till Bromma Flygplats.
Bromma flygplats där Tvärbanan kommer att stanna.
Tvärbanan går vidare mot Solvalla och Annedal där en tredje hållplats anläggs i nära anslutning till bostäderna i området. Spårvägen fortsätter därefter över Mälarbanan och Ulvsundavägen samt längs Kavallerivägen till Rissne centrum. I Rissne placeras den fjärde hållplatsen med möjlighet för byte till tunnelbanans blå linje mot Hjulsta och till buss.
Bro över Enköpingsvägen
Från Rissne till Ursvik går spårvägen på egen banvall samt på bro över Enköpingsvägen. Vid Stora Ursvik skapas en viktig bytespunkt mellan spårvägen och busstrafiken. Hållplatsen därefter blir Norra Ursvik.
Kistagrenen fortsätter sedan över Järvafältet, där dragningen ska göra så lite intrång som möjligt på miljön. En hållplats placeras i Ärvinge med närhet till bostäder och arbetsplatser.
Kista centrum
Därefter går spårvägen längs Hanstavägen fram till Kista centrum där en bytespunkt skapas med tunnelbanans linje mot Akalla samt bussar.
Från Kista centrum går spårvagnen i blandtrafik mot Kistamässan och sedan vidare till Helenelund station där ändhållplatsen placeras i nära anslutning till pendeltågsstationen.
Ny spårvagnsdepå
För att kunna trafikera Kistagrenen behövs dels nya vagnar, dels en ny spårvagnsdepå för uppställning och underhåll av vagnarna. Det finns en överenskommelse med Sundbybergs kommun om att bygga depån i anslutning till den befintliga tunnelbanedepån i Rissne.