Ny bro och nya spår mellan Slussen och Gamla stan

Under fyra veckor har projekt upprustning av Söderströmsbron arbetat med att byta ut den bro som ligger under Gröna linjens norrgående spår mellan Slussen och Gamla stan. Tidigt på tisdagsmorgonen den 13 augusti körde det första tunnelbanetåget på de nya spåren. Sommarens avstängningar på Söderströmsbron är därmed klara.

Nya brobalkar till Söderströmsbron.

När gröna linjens spår stängdes av den 16 juli påbörjades ett intensivt arbete. Först revs de gamla spåren för Gröna linjens norrgående linje. Därefter var det dags att lyfta bort de gamla brobalkarna och lyfta in de nya. Lyften sker med kranar som står på pråmar på vattnet.

Grunden för en hållbar resa

De nya brodelarna är gjorda i rostfritt stål och har en livslängd på cirka 120 år. Rostfritt stål innebär även mindre underhåll vilket i sin tur innebär mindre påverkan på tunnelbanetrafiken. På de nya stålbalkarna lades sedan nya slipers och spår. Till Söderströmsbron har trafikförvaltningen/SL valt att köpa in Sekisui-slipers. Det är slipers i syntetiskt trä med en livslängd på cirka 50 år och de är mer hållbara än vanliga träslipers.

Vi har ett bra samarbetete och samordning mellan de olika entreprenörerna. Vi har lärt oss att för att orka genomföra ett sådant här projekt under sommaren måste man vara närvarande, lyhörd och inte vara rädd för att hjälpa till när det behövs.

Mycket arbete på en liten yta

Söderströmsbron ligger i hjärtat av Stockholm och i samma område bygger Stockholms stad om Slussen och Trafikverket rustar upp järnvägen, den så kallade Getingmidjan. Arbetet sker både på och under bron samt från vattnet. Under sommaren har arbetet skett i två skift och ibland har det varit drygt 70 personer i arbete samtidigt, bara på Söderströmsbron.

Arbetsmiljö och säkerhet är viktigt och varje dag har projektet haft produktionsuppföljning med alla entreprenörer.

– Vi har ett bra samarbetete och samordning mellan de olika entreprenörerna. Vi har lärt oss att för att orka genomföra ett sådant här projekt under sommaren måste man vara närvarande, lyhörd och inte vara rädd för att hjälpa till när det behövs, säger Simon Dorfman Torninger, biträdande projektledare på trafikförvaltningen.

Fortsatt produktion på Söderströmsbron

Fram till och med vecka 40 kommer projektet att lyfta in den sista bron, där Röda linjens norrgående trafik ska köras. Det arbetet sker under nätterna för att inte påverka trafiken. Därefter ska spår och nya växlar läggas på plats vilket är en krävande uppgift på en stålbro med så tung trafikbelastning.

– Arbeten som kräver trafikavstängningar planeras till perioder när det är färre som reser. Just nu pågår en planering för kommande trafikavstängningar och det görs med resenärerna och helheten i fokus, så att vi där det går tar hänsyn till vilka andra projekt som pågår i tunnelbanan, säger Ali Al-Nakkash, projektledare för Upprustningen av Söderströmsbon.

Tillbaka till nyhetslistan söderströmsbron