Upprustning av Söderströmsbron

Söderströmsbron är tunnelbanebron mellan Gamla stan och Slussen. Bron är 60 år gammal och behöver rustas upp. Genom att byta ut de gamla stålbroarna mot broar i rostfritt stål så säkrar vi Söderströmsbrons livslängd till år 2080. Vi lägger därmed grunden för en hållbar och framtidssäker resa.

Detta gör vi

Söderströmsbron består av fem stycken broar och vi rustar upp bron genom att stegvis byta ut de gamla stålbroarna till broar av rostfritt stål. Vi byter även ut spåranläggningen som ligger på broarna.

Syfte

Upprustningen genomförs för att öka brons livslängd och för att minska behovet av framtida underhåll. Detta innebär i sin tur en mindre påverkan på tunnelbanetrafiken och på miljön.

Vem påverkas och tidplan

Upprustningsprojektet pågår fram till år 2022. Tunnelbanetrafiken är i drift under hela upprustningen men varje sommar behöver vi stänga av delar av bron för att komma åt att byta ut brodelarna.

Som en central länk mellan tunnelbanesystemet norr och söder om Stockholm ligger Söderströmsbron. Här passerar cirka 330 000 resenärer dagligen under vinterhalvåret. Bron är nu 60 år gammal och behöver rustas upp. 

Söderströmsbron består av 5 stycken stålbroar och vi byter nu ut de gamla stålbroarna mot nya broar i rostfritt stål. Med rostfritt stål minskar behovet av underhåll i framtiden. Även spåranläggningen byts ut. 

Upprustning pågår samtidigt som bron trafikeras

Panoramabild över upprustningsarbeten sommaren 2017

Vi kommer att renovera en bro i taget och byta spår för trafiken så att trafiken inte behöver stå stilla. Det kommer att vara möjligt att åka tunnelbana mellan Gamla stan och Slussen under hela renoveringstiden.  

Upprustningen steg för steg

Söderströmsbrons brobalkar i stål byts ut mot rostfritt stål som Kräver mindre underhåll.Foto: Abderahim Aboudrar

Spåren rivs och de 60 år gamla stålbalkarna tas bort. Nya balkar i rostfritt stål lyfts upp på bron och svetsas ihop på plats.

Material lyftes på plats via en mobilkran på en pråm i Mälarens vatten.Foto: Danish Saroee

Det finns ingen plats för en kran på land vid Gamla stan. En pråm används istället som plattform för mobilkranen som lyfter upp material och brodelar.

Brobalkarna är på plats. Sektionerna svetsas ihop.Foto: Danish Saroee

Väl på plats svetsas brons balkar ihop. 

Nya Slipers är på plats och nya spår svetsas ihop.Foto: Danish Saoee

Spåren byggs upp igen med nya sliprar och spår ovanpå brobalkarna.

 

Fakta

  • Söderströmsbron består av fem stycken stålbroar med tunnelbanespår på.
  • Bron invigdes 1957 och de gamla stålbalkarna behöver nu bytas ut.
  • Bron trafikeras idag av tunnelbanans Gröna och Röda linje.
  • Bron har sammanlagt fem spår med en total längd på 362 meter. 
Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!

 
Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!