Projektets tidslinje
Detta gör vi
Söderströmsbron består av fem stycken broar och vi rustar upp bron genom att stegvis byta ut de gamla stålbroarna till broar av rostfritt stål. Vi byter även ut spåranläggningen som ligger på broarna.
Syfte
Upprustningen genomförs för att öka brons livslängd och för att minska behovet av framtida underhåll. Detta innebär i sin tur en mindre påverkan på tunnelbanetrafiken och på miljön.
Vem påverkas och tidplan
Upprustningsprojektet är planerat att pågå fram till år 2022. Brodelarna byts ut fram till sommaren år 2019, därefter återstår en del spårarbeten.
Nyheter
Nu rullar Gröna linjen som vanligt över Söderströmsbron
Från den 29 mars till och med morgonen den 8 april har Region Stockholm/SL arbetat nattetid på Söderströmsbron. Nu är arbetet klart och på bron finns bland annat ny gallerdurk.
Förberedelser för växlar på Söderströmsbron
Projekt Upprustning av Söderströmsbron går in i sitt slutskede. Nu återstår det att installera en växel på bron. Förberedelser för detta kommer att göras sena kvällar och nätter från den 29 mars till den 7 april.
Nattarbeten på Söderströmsbron
På vardagsnätter under oktober och november kommer Region Stockholm arbeta med att byta ut slipers på delar av Söderströmsbron. Det är förberedande arbeten för de växlar som är planerade att installeras på bron under nästa år.
Som en central länk mellan tunnelbanesystemet norr och söder om Stockholm ligger Söderströmsbron. Här passerar närmare 400 000 resenärer per dygn under vinterhalvåret. Bron är över 60 år gammal och genomgår en upprustning.
Söderströmsbron består av 5 stycken stålbroar och vi byter nu ut de gamla stålbroarna mot nya broar i rostfritt stål. Med rostfritt stål minskar behovet av underhåll i framtiden. Även spåranläggningen byts ut.
Upprustning pågår samtidigt som bron trafikeras
Vi byter ut en bro i taget och lägger om spår för tunnelbanan så att trafiken inte behöver stå stilla. Det kommer att vara möjligt att åka tunnelbana mellan Gamla stan och Slussen under hela upprustningstiden.
Upprustningen steg för steg
Spåren rivs och de 60 år gamla stålbalkarna tas bort. Nya balkar i rostfritt stål lyfts upp på bron och svetsas ihop på plats.
Det finns ingen plats för en kran på land vid Gamla stan. En pråm används istället som plattform för mobilkranen som lyfter upp material och brodelar.
Väl på plats svetsas brons balkar ihop.
Spåren byggs upp igen med nya sliprar och spår ovanpå brobalkarna.
Fakta
- Söderströmsbron består av fem stycken stålbroar med tunnelbanespår på.
- Bron invigdes 1957 och de gamla stålbalkarna behöver nu bytas ut.
- Bron trafikeras idag av tunnelbanans Gröna och Röda linje.
- Bron har sammanlagt fem spår med en total längd på 362 meter.