Nytt säkerhetssystem på Saltsjöbanan

Med 15 ombyggda tåg, 80 signalskåp, 15 kilometer kabel och 22 skyltar startar vi nu upp det nya säkerhetssystemet på Saltsjöbanan. Har du åkt på banan utan att märka någon skillnad? Då funkar allt som det ska!

Tack vare det nya säkerhetssystemet som nu finns på alla tåg och längs banan ökar vi säkerheten och minskar risken för olyckor. Systemet övervakar bland annat att den tillåtna hastigheten inte överskrids och att tåget inte passerar stoppsignal. Vid rött ljus bromsar systemet tåget som sen endast kan köra vidare när signalen slår om till grönt. Som resenär märker du inte av det nya säkerhetssystemet.

För att kunna arbeta med tågen har vi under de senaste två åren tagit dem ur trafik, ett tåg åt gången. Nu när alla tåg är klara är de tillbaka och kan köra som vanligt längs banan.

Under 2018 testade vi systemet och under våren 2019 har alla förare fått utbildning i säkerhetssystemet som heter Automatic Train Control och förkortas ATC. Det är samma typ av system som finns på de flesta banor i Sverige och även internationellt.

Välkommen till en säkrare resa på Saltsjöbanan!

Tillbaka till nyhetslistan saltsjöbanan