Roslagsbanans depå i Vallentuna
Tillbaka till huvudprojektet: Roslagsbanan
Tillbaka till huvudprojektet: Roslagsbanan
Mellan 2022 fram till 2024 kommer Roslagsbanan få 22 nya tåg som ska komplettera de befintliga renoverade tågen. Varje nytt tågfordon som kommer är 60 meter långt och består av tre sammanlänkade vagnar. Vi bygger en depå, ett sorts garage där de nya tågen ska kunna tas om hand.
De nya tågen behövs för att kunna utöka trafiken på Roslagsbanan i framtiden. Tågvagnarna måste i sin tur förvaras, rustas, tvättas och lagas någonstans. Eftersom depån i Mörby inte räcker till för alla nya tågen bygger vi en depå i Molnby.
Du kan se hur arbetet fortskrider när du reser med Kårstalinjen förbi Molnby. Arkeologiska undersökningar gjordes under 2015-2016. Området kommer att återställas i sin helhet när anläggningen är färdigbyggd och klar för driftsättning 2020 – innan de första nya fordonen levereras.
I den nya depån finns det plats för 22 nya tåg. Varje tågfordon är 60 meter långt och består av tre sammanlänkade vagnar.
Den nya depån innehåller:
Läs mer om Roslagsbanans befintliga och nya tåg
Skogen inom det blivande depåområdet avverkades, men ett särskilt känsligt område med naturmark där det finns äldre lövträd och s.k. hasselbuketter och extra rikligt med fornlämningar har lämnats helt orört.
Innan bygget för depån startade, undersöktes marken som är rik på fornminnen, av arkeologer. I november 2016 gjordes ett fynd i ett 3000 år gammalt gravröse bestående av 163 silvermynt, så kallade dirhemer. Skatten är en av de största som hittats i Uppland. Mer information om arbetet finns på Arkeologikonsults hemsida
För att sköta det fortsatta underhållet av de befintliga tågvagnarna sker för närvarande en investering för att rusta upp depån i Mörby.