Roslagsbanans nya tåg – i trafik 2022

Nu är det första nya tåget, av typ X15p, levererat till Vallentunadepån. Det är mer än 30 år sedan Roslagsbanan fick nya tåg. De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. Från 2022 kommer tågen börja gå i trafik. Resenärerna får då en fräschare, tillgängligare och säkrare miljö på Roslagsbanan.

Region Stockholm/SL har beställt 22 nya tåg från den schweiziska tågtillverkaren Stadler. De nya tågen är luftiga och ljusa med både direkt och indirekt belysning. Dessutom finns 43 eluttag i varje tåg där du kan ladda din mobil. Tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och är utrustade med luftkonditionering. Till skillnad från i dag, där varje tåg består av tre separata vagnar, kommer du i X15p-tågen kunna röra dig genom hela tåget.

Vi ser fram emot att våra resenärer snart kan resa med dessa fordon.

– Det känns helt fantastiskt att äntligen kunna få hit vårt första tåg. Det är en viktig milstolpe för SL och våra resenärer. Vi ser fram emot att snart kunna erbjuda våra resenärer resor med dessa nya fordon. Innan våra resenärer kliver ombord ska vi testa och trimma så att allt är optimalt, säger Torbjörn Bodin, programdirektör på trafikförvaltningen. 

Nu ska vi testa, utvärdera och kontrollera

Eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd (891 millimeter, vilket motsvarar 3 fot enligt gammalt svenskt mått) behöver stora delar av testerna i spår göras på plats i Stockholm. De flesta tester som genomförs nu är för att få fordonet godkänt av Transportstyrelsen och för att verifiera och validera SL:s krav. Stadler genomför så många tester som möjligt i sin fabrik, innan tågen kommer till Sverige och Stockholm.

Ökad turtäthet där det behövs som mest

De nya tågen kompletterar den nuvarande vagnparken på 101 vagnar. När tågen börjar köras i trafik för resenärer kommer de tillsammans med Roslagsbanans nya dubbelspår kunna öka turtätheten på de mest trafikerade delarna av banan.

Tillbaka till nyhetslistan roslagsbanan