Nu börjar Roslagsbanans nya tåg tillverkas

Nu är det klart hur de nya tågen till Roslagsbanan kommer se ut i detalj och tågen, kallade X15p, kan börja produceras. Det är en milstolpe i utbyggnaden av Roslagsbanan – med nya tåg och fler dubbelspår kommer vi att kunna öka kapaciteten på Roslagsbanan med en högre och jämnare turtäthet.

22 tåg har köpts in för att trafikera Roslagsbanan. De nya tågen kommer med en rad nyheter och förbättringar. Interiören är luftig och ljus med både direkt och indirekt belysning. Tågen är särskilt anpassade för svenska vinterförhållanden och har luftkonditionering både i passagerarutrymmet och i förarhytten.

Till skillnad från idag, där varje tåg består av tre separata vagnar, kommer man att kunna röra sig genom hela tåget. Dessutom finns 43 eluttag i varje tåg där passagerare kan ladda sina mobiler. Samtliga passagerardörrar har rörliga fotsteg som kan överbrygga gapet till perrongen - det är speciellt viktigt vid perronger i kurva som det finns på Roslagsbanan.

Tillgänglighetsförbättringar

X15p kommer att vara enklare att resa med för den som reser med barnvagn, rullstol eller skrymmande bagage tack vare det utrymme som finns vid tre av dörrparen per tåg. Den som har behov av att sitta hittar enkelt tågets prioriterade säten tack vare att de är markerade med ett gult tyg. Övriga stolar har blått tyg.

Produktionsstart och testfas

Nu är designen av det nya tåget färdig och tågen kan börja produceras. Första X15p kommer till Sverige under höstvintern 2020. Då ska de genomgå rullande tester och användas för att trimma in den nya depån i Vallentuna. Eftersom Roslagsbanan har en unik spårvidd (891 mm, vilket motsvarar 3 fot enligt gammalt svenskt mått) behöver alla tester i spår göras på plats i Stockholm.

X15p planeras tas i kommersiell trafik, det vill säga trafik med passagerare, 2022. Alla 22 tåg beräknas vara levererade 2024.

Tillbaka till nyhetslistan roslagsbanan