Första fordonen på plats i nya Spårvägsmuseet

Nya Spårvägsmuseet i Gasverksområdet är i det närmaste färdigbyggt och har nu passerat en viktig milstolpe – inflyttning av de första fordonen.

Foto: Gustav Kaiser

Efter cirka tre års renovering och byggnation är nu nya Spårvägsmuseets lokal i Hus 9, Gasverket, nästan klar. Under veckan flyttade de första fordonen in: ett pendeltåg från 1968, en trådbuss från 1941, en Scania Capitol-buss från 1962 och en gengasvagn från andra världskriget.

Förbereder för trådbusslyft.png

Trådbussen från 1941 förbereds för lyftet. Foto: Gustav Kaiser. 

 

De relativt tunga fordonen – den tyngsta bussen väger knappt 10 ton – lyftes upp med en platsbyggd vagga till plan 2.  Där vinschades de på plats i sidled med hjälp av så kallade skridskor.

En pollettkiosk från 1900 har placerats på plan 3 och dit flyttades den med hjälp av en truck. De 140 kg tunga kontaktledningsstolparna från Lidingöbanan bars upp till plan 4 med handkraft från plan 3.

Inflyttning pågår hela sommaren

Resten av fordonen kommer att flyttas in under sommaren, bland annat fyra hästdragna vagnar, den äldsta från 1840-talet. Även ytterligare tre spårvagnar, en tunnelbanevagn från 1950-talet och en elektrisk spårvagn från 1901 kommer då att flytta in i den nya lokalen. Samtidigt flyttas alla övriga föremål in löpande under sommaren.

Enligt nuvarande plan ska det nya Spårvägsmuseet öppna i slutet av året. All tidsplanering är dock preliminär med anledning av rådande coronapandemi.

Tillbaka till nyhetslistan kollektivtrafik