Saltsjöbanan

Saltsjöbanan är lokalbanan som går från Slussen till Saltsjöbaden och Solsidan. Nu rustar vi banan för att fler ska kunna åka med oss. Med fler mötesstationer, nytt säkerhetssystem, utbyggd depå samt upprustade spår och broar säkrar vi banans livslängd och möter morgondagens behov av kollektivtrafik i Nacka.

Detta gör vi

Vi installerar ett säkerhetssystem som minskar risken för olyckor och bygger två mötesstationer för att möjliggöra tätare trafik på banan. Vi återlägger banan till Slussen och tillför fler tåg i systemet. För att fler tåg ska få plats bygger vi ut depån i Neglinge.

Syfte

Vi rustar Saltsjöbanan för att den ska hålla i minst 50 år till. Banan är cirka 125 år gammal och behöver moderniseras och anpassas. Saltsjöbanan ska på ett säkert sätt transportera fler resenärer inom Nacka och hela vägen in till Slussen.

Vem påverkas och tidplan

Alla åtgärder beräknas vara klara 2026. Ersättningsbussar går från Henriksdal till Slussen tills arbetena i Slussen och på Danviksbron är klara. Under åren som vi arbetar med Saltsjöbanans upphöjning och bygger mötesstationerna kommer stora delar av banan att vara avstängd.

Saltsjöbanan – en naturlig del av Nacka

Gammal stationsskylt

Saltsjöbanan har under 125 år varit en del av Nacka. I 50 år har SL:s resenärer åkt på banan och för varje år som går ökar antalet som vill åka med. Stockholm och Nacka växer och Saltsjöbanan behöver rustas upp för att möta morgondagens krav på kollektivtrafik i området.
I program Saltsjöbanan ingår olika delar som tillsammans möjliggör en tätare och mer säker resa för fler. Alla delar beräknas vara klara till 2026. Då har vi rustat banan så att den håller i minst 50 år till. Välkommen att följa med på vår resa!

Mötesstationer som möjliggör fler avgångar

För att kunna ha tätare avgångar så att fler ska kan åka med oss behöver vi fler sträckor med dubbelspår längs Saltsjöbanan, som till stor del går på enkelspår. Vi bygger två mötesstationer, en i Fisksätra och en i Tattby som skapar förutsättningar för att ha fler tåg ute på banan samtidigt. I och med att mötesstationerna byggs får stationerna två plattformar.
Samråd för mötesstationerna planeras till våren och sommaren 2019. Information kring samråden kommer att publiceras på webben.

Läs mer om mötesplatsen i Fisksätra på Nacka kommuns webb (öppnas i nytt fönster). 
Läs mer om mötesplatsen i Tattby på Nacka kommuns webb (öppnas i nytt fönster).

Fler tåg på banan

Fler tåg behövs för att kunna möjliggöra tätare avgångar. Till att börja med bygger vi om två fordon (fyra vagnar) från tunnelbanan för att de ska kunna gå på Saltsjöbanan.
Tillsammans med de nya mötesstationerna möjliggör de nya tågen en kapacitetsökning från dagens 20-minuters trafik till 12-miuters trafik.

Högre säkerhet

Genom att installera ett nytt säkerhetssystem på alla tåg och längs banan ökar vi säkerheten och minskar risken för olyckor. Systemet övervakar bland annat att den tillåtna hastigheten inte överskrids och att tåget inte passerar stoppsignal. Tågen stannar automatiskt vid rött ljus och kan endast köra vidare när det blir grönt.
Systemet som installeras heter Automatic Train Control, förkortas ATC och är en del av signalsystemet. Det är samma typ av system som finns på de flesta banor i Sverige och internationellt.
Till sommaren 2019 kommer systemet sättas i trafik efter att alla installationer och tester är klara.

Saltsjöbanans upphöjning

Illustration av Saltsjöbanans upphöjning i Sickla

På uppdrag av Nacka kommun bygger vi en järnvägsbro i Sickla där Saltsjöbanan kommer att gå i framtiden. Vi bygger bron samtidigt som arbetet med nya tunnelbanan pågår och Nacka kommun bygger nya bostäder enligt Stockholmsöverenskommelsen.
Saltsjöbanan utgör i dag en barriär i området. Genom att lägga järnvägen på en bro skapas en sammanhängande stadsmiljö med plats för gående, cyklister, kollektivtrafikanter och bilister.
Vi planerar att påbörja arbetet med upphöjningen 2021. Då bron ska byggas behöver vi tillgång till spåret och området runt omkring, därför stänger vi av stora delar av Saltsjöbanan byggperioden. Ersättningstrafik med buss kommer att erbjudas.
Samråd genomfördes under hösten 2018.

Läs mer om upphöjningen på Nacka kommuns webb(öppnas i nytt fönster).

Danviksbron

Danviksbron 181022

Danviksbron består av två broar. Den södra ägs helt av Stockholms stad medan den norra samägs av Stockholms läns landsting och Stockholms stad. Norra Danviksbron har ett körfält för bussar i kollektivtrafiken och ett spårgående fält där Saltsjöbanan går. Bron är viktig både för transport på land samt för transport på vattnet. Danviksbron utgör en av enbart två passager där båtar kan ta sig in från Östersjön till Mälaren. Den andra finns i Södertälje.
Bron är från 1920-talet och dess tekniska livslängd är slut. Under 2019 kommer beslut fattas om bron ska rustas upp eller helt bytas ut. När arbetena i Slussen är klara ska även bron vara klar så att Saltsjöbanan kan trafikera sträckan.

Saltsjöbanan tillbaka i Slussen

När Nya Slussen tar plats finns inte möjlighet för Saltsjöbanan att trafikera sista sträckan in till Slussen. Idag är därför Henriksdal slutstation. Vi passar på att upprusta sträckan mellan Henriksdal och Slussen, så långt vi kan. På hela sträcken bygger vi en ny järnvägsanläggning och i Slussen en ny dubbelspårsstation som ska vara klar när arbetena i Slussen är klara så att Saltsjöbanan kan nå sin riktiga slutdestination.

Upprustad depå i Neglinge

För att effektivt kunna underhålla och reparera alla tåg som ska gå på banan har vi rustat upp depån i Neglinge. Upprustningen ger högre säkerhet, bättre tillgänglighet och minskade bullernivåer. Vi har bland annat bytt ut kraftförsörjningen, installerat nya växlar samt bytt spår och kontaktledningar både inom- och utomhus. Verkstadshallen har vi byggt ut och taket har höjts för att kunna reparera ett helt tågset utan att ta en vagn i taget. Det ger en effektivare drift med färre tågrörelser innanför depåområdet.

Neglinge depå före och efter utbyggnad

Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!

 
Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!