Regional hjälplinje om det nya coronaviruset blir nationell

Sedan i slutet av mars driver Region Stockholm en telefonlinje som erbjuder information om det nya coronaviruset på flera språk. Nu blir telefonlinjen nationell.

Region Stockholm jobbar aktivt med att göra information om det nya coronaviruset tillgänglig på flera språk. Ett led i detta är den telefonlinje som drivs av Transkulturellt centrum, Region Stockholms särskilda enhet som bland annat jobbar med att göra regionens vårdutbud tillgängligt för invånare som inte kan svenska.

Efter en förfrågan från Folkhälsomyndigheten blir nu linjen nationell. Det innebär att hälsokommunikatörer från landets övriga regioner kommer att ansluta sig. På så sätt blir det fler som svarar och sannolikt fler som ringer då telefonlinjen från och med nu kommer marknadsföras över hela landet.

Genom att slå 08-123 680 00 kommer den som ringer i kontakt med hälsokommunikatörer som kan ge allmän information kring det nya coronaviruset på språken arabiska, somaliska, persiska/dahri, tigrinja/amarinja samt ryska. Syftet med telefonlinjen är att komplettera och avlasta 1177 Vårdguiden.

Telefonlinjen är ingen sjukvårdsrådgivning utan erbjuder svar på frågor av allmän karaktär som:

  • Vad är corona?
  • Hur smittar det?
  • Hur skyddar man sig?
  • Varför rekommenderas man att jobba hemifrån om det är möjligt?
  • Hur förhindrar man smitta?
  • Varför ska man inte besöka sin mormor?
  • Finns det mediciner mot corona?
  • Var finns det information på olika språk?

Övrig fakta:

Linjen är öppen vardagar kl. 09.00-12.00 och 13.00-15.00.

Den som ringer möts av en kort introduktion på engelska, följt av en längre på arabiska. Därefter väljer man önskat språk via knappval.

Knappval:

  1. Arabiska
  2. Somaliska
  3. Persiska
  4. Tigrinja/ amarinja
  5. Ryska

När telefonlinjen är stängd meddelas öppettiderna på engelska, med hänvisning till 1177 och 112.

Tillbaka till nyhetslistan hälsa och vård