Konstväxling på Skanstull inspirerad av Susan Sontag

På Skanstulls tunnelbanestation har det visats konstvideofilm i 20 år! Här får resenärer se svenska och internationella konstnärer i kurerade konstprogram. Filmerna byts ut var tredje månad. Nu växlar vi konst på Skanstull.

Lär dig svenska med Susan Wongtag

Ming Wongs film "Lär dig svenska med Susan Wongtag" visas på Spårvägsmuseet under påsklovsveckan och på Skanstulls tunnelbanestation från 1 april fram till 30 juni 2024. 

Om filmen 

Det är tidig vårvinter i Stockholm. På en parkbänk ett par minuter från Skanstulls tunnelbanestation sitter en intellektuell ikon och läser en 50 år gammal text på knagglig svenska. Karaktären i filmen är konstnären Ming Wongs alterego Susan Wongtag, baserad på den amerikanske författaren, kritikern och filosofen Susan Sontag (1933-2004).

Vad har då en singaporiansk konstnär på 2020-talet gemensamt med en intellektuell världsstjärna verksam främst i USA under andra halvan av 1900-talet? Jo, det faktum att de båda flyttat till Stockholm och Sverige för jobb. Wong som professor på Kungl. Konsthögskolan de senaste fem åren och Sontag under 60- och 70-talet inbjuden för att regissera två filmer (båda floppade).

Väl hemkommen efter sin Sverigevistelse skrev Susan Sontag en essä om sin tid i Sverige, “A Letter from Sweden”. Hon upplevde att omvärldens bild av landet och hur det faktiskt var här inte riktigt stämde överens, och hon behövde skriva av sig. Blicken hon hade var en utomståendes, på besök.

Ming Wong plockar upp denna text och översätter den till en svenska som han inte riktigt behärskar, för att med lika delar humor och allvar undersöka om idéerna i essän från 70-talet fortfarande stämmer. Hur är det att komma till Sverige som besökare? Är det svårt att komma svenskarna nära?  

I filmen finns det en lek med det seriösa, där det seriösa tippar över och tappar sitt allvar. Att använda sig av det här greppet har Susan Sontag skrivit om i andra essäer. Hon benämnde det som “Camp” - det vill säga kärleken till överdrifter, det onaturliga och känslan av misslyckat allvar. Precis det eftersträvar Ming Wong i sina videoverk som alla har ett alter-ego som huvudperson inspirerad av film, litteratur eller populärkultur. Med stort allvar ikläder han sig olika roller och undersöker frågor om äkthet och identitet.  

Fler nyheter