Jenny och Pehr om hur det är att sommarjobba hos dem

Att få saker gjorda som är svåra att hinna med och att hjälpa unga att växa och kanske till och med upptäcka sitt framtida drömyrke. Det är sådant som gör det meningsfullt att anställa sommarjobbare, berättar Jenny Larsson på Sabbatsbergsgeriatriken och Pehr Elfstrand på trafikförvaltningen.

 Se filmen ovan där Jenny och Pehr berättar. 

Jenny Larsson är enhetschef på avdelningen 71 på Sabbatsbergsgeriatriken. Här får äldre patienter ortopedisk behandling och även rehabilitering efter stroke. Varje sommar tar avdelningen emot ett antal sommarjobbare med någon form av funktionsnedsättning.

– För ungdomar med funktionsnedsättningar är det extra viktigt att få en chans att jobba eftersom de har svårare att ta sig in på arbetsmarknaden. Det är en erfarenhet som kan betyda jättemycket, både att få känna att man klarar av arbetet och att få en referens, säger Jenny.

Meningsfullt för alla

Med lite anpassningar finns det meningsfulla arbetsuppgifter för alla, menar hon. Det kan handla om att sprita utrustning, sortera i förråd, servera frukost, baka en kaka, spela spel eller prata en stund med patienter.

– Vi inom vården kan ju det här med bemötande och handledning. Sommarjobbarna är också en bra resurs för oss eftersom vi kan ägna mer tid åt patientnära arbete när de är här.

Jenny ser även sommarjobbarna som möjliga framtida arbetskamrater. Det har faktiskt hänt att ungdomar som sommarjobbat kommit tillbaka som studenter på praktik.

Handledning är A och O

På Stockholmsgeriatriken är det alltid tydligt vem som är handledare. Handledaren fördelar arbetsuppgifter och ser till att ingen blir lämnad ensam under lunch och fika. Dessutom träffar Jenny ungdomarna en stund varje morgon för att stämma av läget.

– Jag känner verkligen att vi gör något viktigt!

porträtt chef

Det är en känsla som gruppchef Pehr Elfstrand delar. Han arbetar på trafikförvaltningens trafikavdelning och ansvarar för verksamheten som utfärdar färdtjänsttillstånd. Varje år tar han emot ett par sommarjobbare.

– Det är så positivt att ta emot ungdomar! Jag har faktiskt bara bra erfarenheter. De vill göra ett bra jobb och hela arbetsgruppen brukar engagera sig. Vi ser till att sommarjobbarna har ett sammanhang och förstår att de behövs. Att ha en handledare är förstås A och O, liksom att följa upp arbetet, berättar Pehr.

Ska vilja komma tillbaka

Han ser att det är meningsfullt på många sätt att ta emot ungdomar under sommaren.

– De kan göra arbetsuppgifter som är viktiga och som vi behöver hjälp med under semestrarna. Det kan handla om vissa kundkontakter, att öppna och sortera post, göra iordning utskick av beslut om färdtjänsttillstånd och att scanna in kvitton. Dessutom får de en chans att pröva på arbetslivet. Vår ambition är att de ska ha haft det så bra här att de vill komma tillbaka i framtiden.

Både Jenny och Pehr påpekar att det förstås behövs ett visst engagemang för att ta emot ungdomar under sommaren, men att det ger ännu mer.

– Ofta klarar ungdomarna också mycket mer än vad vi tror. En lagom utmaning brukar de allra flesta tycka är roligt och stimulerande. Alla vill känna att de gör något viktigt, säger Pehr Elfstrand.