Upprustning av station Fridhemsplan

Fridhemsplans station på Grön linje är en av Stockholms största knutpunkter i kollektivtrafiken. Stationen invigdes 1952 och är i behov av upprustning. Med start vid årsskiftet 2018/2019 genomför trafikförvaltningen en upprustning av stationen.

Projektets tidslinje

Detta gör vi

Vi moderniserar och förbättrar plattformar och tunnlarnas konstruktion vid station Fridhemsplan på tunnelbanans gröna linje.

Syfte

Stationen har ett eftersläpande underhållsbehov och rustas upp med modern byggteknik som ger längre livslängd. I samband med upprustningen gör vi även bullerdämpande åtgärder.

Vem påverkas och tidplan

Inga trafik- eller resenärspåverkande arbeten pågår på stationen efter hösten 2020.

Tunnelbanestation Fridhemsplan är belägen i stadsdelen Kungsholmen i Stockholms innerstad. Den består av två sammanbyggda stationsdelar; en för Grön linje och en för Blå linje. Stationen ligger i en bergtunnel under Fridhemsplan. Gröna linjen, sträckan Hötorget – Vällingby, invigdes 1952.

Panoramavy över nya Fridhemsplan

Vill du se en panoramavy över nya Fridhemsplan? Klicka på bilden nedan och rör dig runt.

Klicka på bilden så visas en panoramavy över nya Fridhemsplan.

Så genomför vi upprustningen

Upprustningen genomförs med start årsskiftet 2018/2019 då visst nattarbete pågår. Stationsområdet moderniseras genom förbättrad tunnelkonstruktion, nya ytskikt samt bullersänkande åtgärder. Resultatet blir en ny modern station på Grön linje med en tystare stationsmiljö.

Fridhemsplans station består av två utsprängda bergtunnlar, försedda med ett innertaksvalv av betong och kaklade innerväggar. Ovanför innertaket finns berget, som är förstärkt med omoderna lösningar. Den befintliga konstruktionen behöver rivas och bergtunneln förstärkas.

Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!

Hjälpte den här informationen dig?
Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!

Hjälpte den här informationen dig?