Nu går startskottet för den första trafikomläggningen på Söderströmsbron

Uppläsning

Söderströmsbron rustas upp och i helgen sker den första av flera trafikomläggningar som berör tunnelbanans trafik. Cirka 90 000 resenärer påverkas i 12 dagar och får lägre restider och bökigare resväg med flera byten mellan T-centralen och Mariatorget.

Bron är en av de viktigaste delarna av Stockholms kollektivtrafiknät med 330 000 resenärer som dagligen reser över bron med tunnelbanans gröna och röda linje. Att stänga av brons trafik för brorenovering och balkbyte är inget alternativ. Så trafiken är igång under upprustningen.

– Eftersom vi inte kan stänga av trafiken och bygga om bron i ett svep gör vi det i omgångar. Vi river ett spår i taget och byter balkar under det spår som frigörs från trafik. Det är möjligt eftersom vi kan lägga om trafiken på ett mittspår som normalt sett inte trafikeras, säger Camilla Fastén, biträdande projektledare för upprustningsprojektet.

Tunnelbanetrafiken är i drift under upprustningen men trafiken påverkas när spåren ska läggas om för att frigöra ett spår för upprustning.

Det blir flera trafikomläggningar fram till 2019 och den första av dem börjar i helgen. Natten till lördag den 15 juli klockan 01.05 slutar Röda linjen att trafikera Söderströmsbron. Tunnelbanans resenärer hänvisas istället till Gröna linjen för att åka mellan T-centralen och Slussen.

12 intensiva dygn

Upprustningsprojektet har då 12 dygn på sig att lägga om Röda linjens södergående spår över bron och byta ut de stålbalkar som inte kan bytas ut när Röda linjen är i trafik igen den 27 juli.

– Det första vi gör är att säkra vårt arbetsområde, sedan börjar vi riva spåret för att komma åt stålbalkarna. Dessa lyfts bort med en mobilkran som ligger på en pråm i vattnet. När det är gjort lyfter vi på nya balkar i rostfritt stål och bygger därefter tillbaka spåren igen, säger Camilla Fastén.

Lyften av brodelarna kan bara ske nattetid när inga tåg trafikerar Söderströmsbron. Sedan blir det återuppbyggnad av bron och anslutning till det spår som Röda linjen ska trafikera.

– Vi arbetar dygnet runt. Det är mycket arbete som ska ske på kort tid med mycket resurser på liten yta och dessutom över vatten. Det är en spännande utmaning, säger Camilla.

När spåromläggningen är klar natten till den 27 juli kan upprustningsprojektet fortsätta att byta brobalkar utan att påverka tunnelbanetrafiken – i alla fall fram till den 25 oktober då det är dags att lägga om nästa spår.

Tillbaka till nyhetslistan söderströmsbron