Trådlös laddning i Södertälje

Uppläsning

Under 2017 trafikerades linje 755 i Södertälje av en elhybridbuss med trådlös laddning - den första bussen med trådlös laddning i linjetrafik i Norden. Bussen laddades på bara sju minuter och kunde sedan köra hela sin runda på förnybar el.

Bussen var en hybridbuss. En sådan går i första hand på el, men det finns en dieselmotor i reserv. I en hybridbuss kan dieselmotorn gå igång tillfälligt under resan. Det sker om batteriet laddats ur eller om temperaturen i motorn blivit för låg. När det händer i en buss som annars går på el så blir den vanliga tystnaden från motorn påtaglig.

Bussen laddades på bara sju minuter.

Trådlös snabbladdning

Bussens batteri snabbladdades på ändhållplatsen vid Tom Tits experiment. Det tog bara sju minuter. Såhär gick det till:

  • På ändhållplatsen fanns en laddningsstation nedgrävd i marken och en mottagare var monterad under golvet på bussen.
  • Energin lagrades i batterier på bussens tak.
  • Efter 7 minuters snabbladdning kunde bussen köra hela sin runda, tio km, på förnybar el.
  • På nätterna laddades bussen i depån för att vara fulladdad på morgonen.

Elhybridbuss

Bussen kördes av Nobina som driver övriga busslinjer i Södertälje. Nobinas chaufförer och depåpersonal fick särskild utbildning för att kunna ladda och serva bussen.

Samarbete för tyst och hållbar kollektivtrafik

Bussen var resultatet av ett samarbete mellan SL, Scania, Vattenfall, KTH och Södertälje kommun. Det delfinansierades av Energimyndigheten. Ansvar och övriga kostnader fördelades mellan samarbetsparterna.

För SL var projektet ytterligare ett led i arbetet mot höga miljömål och en tyst och hållbar kollektivtrafik.