Nu har Citybanan rullat igång

Uppläsning

”Med Citybanans öppning har vi skrivit in oss i historieböckerna. Men framför allt handlar satsningen om att utveckla en hållbar kollektivtrafik som förenklar vardagen för våra resenärer”. Så sammanfattar Caroline Ottosson, SL:s vd, Citybanans trafikstart.

Caroline Ottosson, SL:s vd.

Hallå där, Caroline Ottosson, hur känns det att Citybanan äntligen är igång?
– Utmärkt. Det har varit många års hårt arbete och trafikstarten var efterlängtad. Nu ska vi se till att vi får en lugn och trygg startsträcka, och se till att resenärerna hittar rätt.

Vad tycker du om de nya stationerna?
– Det är två fantastiska miljöer som bidrar till att göra kollektivtrafiken mer attraktiv för resenärerna. Stationerna är ljusa, fräscha, trygga och moderna och blir viktiga mötespunkter framöver.

Vad kommer nya resandet innebära för Stockholms resenärer?
– Citybanan är så mycket mer än en tunnel. Det är två nya stationer som kommer att bli centrala bytespunkter och träffpunkter i kollektivtrafiken. Dessutom får pendeltågen egna spår genom centrala Stockholm, vilket kommer öka trafikens pålitlighet och punktlighet. Men framför allt handlar det om att utveckla en hållbar kollektivtrafik som förenklar vardagen för våra resenärer.

Vad blir skillanden för resenärerna i Stockholm med den nya tunneln och pendeltågsstationerna, Citybanan?
– Förutom de  fräscha stationsmiljöerna och snabbare och smidigare byten i kollektivtrafiken, får vi nya pendeltåg. Inledningsvis kör vi enligt samma tidtabell, men 2018 utökar vi trafiken och får fler avgångar.

Vad är du mest stolt över?
– Att vi bidrar till att göra vardagslivet enklare för alla som reser kollektivt. Och att vi deltagit i ett historiskt projekt som omfattat ett komplext lagarbete mellan olika samhällsaktörer.

Vilken är den största lärdomen från projektet? Vad har varit största utmaningen?
– Lika stolt som jag är över lagarbetet, lika många utmaningar har det funnits i relationerna. Men vi är bra på att lösa utmaningar där flera aktörer är inblandade.

Hur blev trafikstarten?
– Den blev lugnt och trygg.. Vi hade försökt tänka igenom allt och minimerat alla risker. Men vi är inställda på att vi kan behöva trimma och justera detaljer här i början. Det är naturligt i ett så här komplext projekt.

Vad är mer på gång vad gäller framtidens resande, vad gäller investeringar i utbyggnad av tunnelbanan etc?
– Stockholm växer så det knakar och vi i landstinget jobbar hårt med att utveckla kollektivtrafiken för att tillväxten ska bli hållbar. Det innebär att vi bygger ut både tunnelbana och spårväg, och rustar våra befintliga anläggningar. Vi satsar också stort på att införa nya, moderna tåg, som på Roslagsbanan.

Det frågas mycket om skip-stop, har du lust att kommentera det?
– Snabbtåg kommer att införas från och med 2018 i pendeltågstrafiken. Då utökar vi även trafiken generellt och inför tätare tågtrafik under fler av dygnets timmar. Vi inför då snabbpendeltåg på vissa sträckor (så kallade skip-stop, vilket innebär att man kan åka snabbare från en ytterstation till en inre eftersom tågen inte stannar på alla stationer). Därmed får man en kortare restid, samtidigt som kollektivtrafiken i helhet avlastas och det blir mindre trängsel på vissa stationer. Vi vet att det är något som resenärerna efterfrågar.

Tillbaka till nyhetslistan citybanan