Citybanan - ny pendeltågstunnel under Stockholm

Uppläsning

Citybanan är en sex kilometer lång pendeltågstunnel under centrala Stockholm. På de två nya stationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan byter du enkelt mellan pendeltåg och tunnelbana. Stationerna öppnar den 10 juli 2017.

Detta gör vi

Trafikverket är klara med de stora arbetena på Citybanan och stationerna. Nu förbereder vi oss för att kunna köra pendeltågen. Vi köper in och kompletterar med nya tåg samt testar anläggningen och de två nya stationerna. Personal förbereds och butiker inreds.

Syfte

Den sex kilometer långa pendeltågstunneln under centrala Stockholm och en 1,4 kilometer lång järnvägsbro i Årsta ger pendeltågen egna spår att köra på. Detta möjliggör en tätare och punktligare pendeltågstrafik i framtiden.

Vem påverkas och tidsplan

Resenärerna kommer lättare att kunna byta mellan tunnelbanan och pendeltåg. Karlbergs station stängs och ersätts av Station Stockholm Odenplan. Du som kliver av och på pendeltåget vid Stockholms central kommer i framtiden att göra det på Station Stockholm City.

Pendeltåg och tunnelbana möts i två nya stationer

Stockholm växer kraftigt och kollektivtrafiken måste hänga med. Redan nu är det trångt på vägar och spår, speciellt i Stockholms centrala delar. Sommaren 2017 öppnar två helt nya pendeltågsstationer - Stockholm City och Stockholm Odenplan. Pendeltågen får nya, egna spår att köra på genom centrala Stockholm och de nya stationerna knyter ihop pendeln med tunnelbanan och möjliggör snabbare byten.

Den 10 juli 2017 börjar pendeltågen trafikera de nya spåren.

Trafikinformation och biljetter på sl.se

När tunneln och de nya stationerna öppnar tar pendeltågen helt enkelt en ny väg under stan, men i övrigt är det samma linjesträckning som tidigare, 

När sommarens tidtabeller är klara och i samband med att vi börjar trafikera de nya spåren kommer du att kunna se tidtabellen för de nya stationerna så att du kan planera din resa.

För information om hur du planerar din resa, köper biljetter eller tidtabeller besök sl.se

Spårkarta

Den nya spårkartan. Stockholm Odenplan ersätter Karlbergs station

Två nya stationer

De nya pendeltågsstationerna är luftiga och ljusa och har utrustats med olika konstverk för att förstärka helheten och samtidigt göra det lättare att hitta rätt på stationerna.

Promenaden i den tidigare, ganska trånga passagen under Centralstationen ersätts av breda luftiga mellanplan på de nya stationerna. Trängseln minskar och du behöver inte heller passera nya spärrlinjer och visa upp din biljett mer än en gång nere i systemet.

Station Stockholm City

Stationen har sin huvudentré på Vasagatan. Den ligger rakt under tunnelbanans blå linje på T-centralen och ersätter Stockholms central för pendeltågstrafiken. Stationen har två plattformar och man når hela tunnelbanenätet via rulltrappor och hissar.

Arkitektritad bild på nya entrén på Vasagatan. människor går ut och in genom glasdörrar.

Huvudentré vid Vasagatan. 

Läs mer om Station City

Station Stockholm Odenplan

Stationen ersätter Karlbergs station och ligger under Odenplans tunnelbanestation. Entrén blir gemensam för pendeltågen och tunnelbanans gröna linje. Rulltrappor förbinder de båda stationerna under jorden. En ny uppgång öppnar i hörnet Vanadisvägen/Dalagatan.

Station odenplan

Station Odenplan.

Läs mer om Stockholm Odenplan

Karlbergs station stängs

När de nya stationerna öppnar stänger samtidigt Karlbergs station. Resenärer som byter mellan pendel och tunnelbana i Vasastan får en snabbare och smidigare resa när bytet sker på Odenplan. Hur busslinjerna kommer att dras om är ännu inte klart. 

I söder ansluter Citybanan till Södra station som anpassas så att alla pendeltåg går från en och samma plattform. Den andra plattformen kommer inte att användas eftersom regional- och fjärrtåg som passerar på de spåren inte stannar här.

Tillgänglighet

Vi arbetar för att kollektivtrafiken ska upplevas som ett attraktivt alternativ för barn, äldre och personer med funktionsnedsättning. Våra nya pendeltågsstationer är inget undantag.

Landstingets trafikförvaltning har en tät dialog med intresse- och pensionärsorganisationer. Syftet är att på ett tidigt stadium fånga upp vilka behov äldre samt personer med funktionsnedsättning har inom kollektivtrafiken. Under byggprocessen, när våra nya stationer tagit form, har bland annat representanter från synskadades riksförbund deltagit för att säkerställa att stationerna fungerar för synskadade.

Här är några exempel på anpassningar som gjorts på de nya stationerna:

  • Vid en utrymningssituation finns det ett antal "Här är jag – knappar" som aktiveras. Resenärer som inte kan ta sig upp för rulltrappan själv kan trycka på knappen för att få kontakt med en operatör på trygghetscentralen för hjälp att ta sig vidare.
  • Alla spärrkiosker och kundservicediskar har en lucka som är höjdanpassad för rullstolsburna.

Läs mer om tillgängligheten

Ökad säkerhet och god inomhusmiljö

Säkerhet och komfort har varit vägledande för utformningen av stationerna. Inomhusmiljöerna är ljusa, tysta och säkra med genomtänkt arkitektur och bra ventilation. Bland annat kommer plattformväggar att skapa en bättre inomhusluft och öka tryggheten på plattformen. 

Läs mer om säkerhet och miljö

Satsning på konst

Stockholm City och Stockholm Odenplan utsmyckas med 14 stora konstverk - allt från videokonstverk och skulpturer till målningar och installationer. Ambitionen har varit att hitta konst som är engagerande och tankeväckande, men som också blir igenkännande och som kan underlätta för resenärerna att hitta rätt i anläggningarna.

Konstverk på station City. Pelarkatedralen av Karin Lindh

Konstverk på Station City. Pendlarkatedralen av Karin Lindh.

Läs mer om konsten på stationerna

Cyklar

Vissa resenärer tar med sig cykeln på pendeltåget. Det går bra även i fortsättningen men det är ännu inte klart om det kommer att bli tillåtet att ta sin cykel till och från Stockholm Odenplan.

Station Stockholm Odenplan är helt integrerad med tunnelbanan och har utformats för att underlätta ett smidigt byte mellan dessa trafikslag. Eftersom man bara behöver passera spärrlinjen en gång innebär det också att det inte finns någon, eller någonting som kontrollerar, eller hindrar att cyklar tas med till tunnelbanans plattform.

Trafikförvaltningen/SL har beslutat att genomföra en utredning för att se om det är möjligt att anpassa pendeltågsstationen så att cyklar kan tillåtas. 

Cykelgarage

Cykelgarage vid Odenplan

Cykelgarage vid Odenplan. 

Det finns ett låst cykelgarage vid Odenplan som resenärerna kan använda från och med den 1 september 2016. Alla som tecknar ett avtal med Stockholm Parkering är välkomna att parkera i garaget. Fram till trafikstarten sommaren 2017 är det gratis att parkera, endast en avgift på 200 kr tillkommer för nyckel.

I garaget finns både cykelställ och cykelboxar med laddplats för elcykel att hyra. Det finns också förvaringsboxar med kodlås för hjälm att låna.

Det är Stockholm Parkering som på uppdrag av Stockholm stad som ansvarar för cykelgaraget. Garagets öppettider är desamma som stationens biljetthall och när pendeltågen börjar trafikera sträckan kommer man kunna gå direkt in i biljetthallen från cykelgaraget.

Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!

 
Tillbaka till alla projekt

Hjälp oss att förbättra Sll.se!