Nu en miljon inloggade på 1177 Vårdguiden

Uppläsning

Antalet invånare i Stockholms län som loggat in på 1177 Vårdguiden för att hantera sina vårdkontakter har nu passerat miljonstrecket.

Många vardagliga vårdkontakter kan enkelt skötas via de inloggade e-tjänsterna på 1177 Vårdguiden. Det kan till exempel handla om att boka tid, förnya recept eller hjälpmedel, lista sig hos husläkare eller sköta sina barns vårdärenden.

- 1177 Vårdguiden är det enklaste sättet både att hitta rätt i vården och sköta många vårdärenden. Vi ser också att allt fler vårdgivare ansluter sig till våra e-tjänster vilket också är bra för invånarna, säger Johan Bratt, chefläkare för Stockholms läns landsting.

Antalet e-tjänster förväntas öka kraftigt i framtiden, som ett sätt att förenkla vårdkontakter såsom tidsbokning eller förlängning av recept. Även andra, mer avancerade e-tjänster, som egen provtagning för kroniskt sjuka, väntas öka när vården blir mer digital.

Mer statistik om inloggning på 1177 Vårdguiden

1 020 236 har nu loggat in via sitt invånarkonto, 220 000 fler än för ett år sedan.

45,1 procent av stockholmarna använder sig nu av invånarkonto på 1177 Vårdguiden, en ökning från 36 procent sedan juni 2016.

I genomsnitt loggar varje invånare in 2 gånger på ett år och det totala antalet inloggningar den senaste 12-månadersperioden var 3 734 389

Länsborna besökte webbplatsen 1177.se 21 065 230 gånger under den senaste 12 månaderna, i snitt 13 besök per invånare.

Tillbaka till nyhetslistan hälsa och vård