Bemötandepriset 2016

Uppläsning

Bemötandepriset 2016 går till SL Ledsagning som tagit fram tjänsten personlig ledsagning. Tjänsten är kostnadsfri och underlättar för personer med en funktionsnedsättning att resa själva i kollektivtrafiken.

Ditte Kahlström Jansson. Foto: Danish Saroee

För att använda tjänsten ringer resenären SL Ledsagnings tillgänglighetsnummer som är öppet dygnet runt och anger sina önskemål om resa och mötesplats. På utsatt tid finns en ledsagare sedan på plats i gul väst. Tjänsten har tagits fram i nära samarbete med intresseföreningar som till exempel Synskadades riksförbund i Stockholm. Nytt från 2016 är att även sjötrafiken i länet ingår.

– Du kan till exempel bli hämtad vid en buss på Fridhemsplan, ledsagad ned till t-banan och sedan mött och ledsagad från Kungsträdgårdens t-banestation till en Waxholmsbåt vid Strömkajen, säger Ditte Kahlström Jansson, utvecklingsstrateg för tillgänglighet, som arbetat med tjänsten sedan 2011.

Enligt en EU-förordning ska det finnas stöd för alla som behöver ledsagning i hela Europa. SL samarbetar därför med andra aktörer för att göra ledsagning möjlig genom Sverige.

– Vi är med i den nationella ledsagningsportalen som samordnar ledsagning till alla delar av Sverige. Om du åker med SL-trafiken och ska vidare till andra delar av Sverige kan vi ordna ledsagning ända fram till slutdestinationen, säger Ditte Kahlström Jansson.

Tunnelbanan snabbast

I Stockholm är inte väntetiderna långa. För tunnelbaneresor kan resenären få hjälp inom en halvtimme.

– Vi har specialutbildat stationsvärdar som snabbt kan ta sig till den överenskomna mötesplatsen. På plats tar de reda på hur de på bästa sätt kan ledsaga personen dit han eller hon önskar, säger Ditte Kahlström Jansson.

Rättigheten till ledsagning är alltså fastställd inom EU. Alla som anser sig ha behov av ledsagning kan beställa det utan att ange något skäl.

– Det handlar om integritet, om du inte vill berätta om din funktionsnedsättning behöver du inte göra det. Men det är viktigt att uppge ditt telefonnummer och hur du kan bli igenkänd genom att berätta om klädsel eller något annat kännetecken, säger Ditte Kahlström Jansson.

Uppskattat bemötande

Tjänsten är uppskattad och de flesta av de 635 ledsagningar som genomfördes 2015 skedde utan problem. Vid prisutdelningen konstaterade juryn att "verksamheten genomsyras av medarbetare med en respektfull och insiktsfull inställning och som är lyhörda för individernas personliga behov och som bemöter alla resenärer med respekt".

Bussledsagare nästa steg

SL Ledsagning arbetar nu vidare för att också kunna erbjuda något som hittills inte varit möjligt. Ledsagning från buss till buss. Enligt reglerna får bussförarna nämligen inte lämna bussen. Därför ska en utredning ta fram ett förslag på hur ett system för ledsagare inom busstrafiken kan fungera.

Tillbaka till nyhetslistan